Віталій Лапінський Vitalii Lapinskyi
Навчальне середовище нового типу, особливості його створення і використання
Оснащення навчальних закладів найсучаснішою технікою, яке відбувається в Україні останнім часом, є позитивним фактором, але й одночасно ставить перед освітянами нові завдання, викликає появу нових проблем. Зокрема, відсутність у навчальних закладах кваліфікованого персоналу з обслуговування засобів інформаційних технологій, якими обладнано навчальні кабінети в загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, призводить до неефективного використання цих засобів і, як результат, формування неадекватного відношення до інформаційно–комунікаційних технологій в цілому та доцільності їх застосування у навчально-виховному процесі. Не можна сподіватись, що навіть за наявності найсучасніших засобів навчання, у т.ч. електронних навчальних посібників, інтерактивних дощок, автоматично, без жодних зусиль, відбудеться швидке і ефективне впровадження сучасних технологій навчання усіх без винятку навчальних дисциплін. Необхідною умовою ефективного використання засобів навчання нового покоління є розробка і доведення до кожного вчителя-предметника відповідних методик навчання.
Таким чином, проблема навчання дисциплін програми загальноосвітніх навчальних закладів з використанням інформаційно–комунікаційних технологій існує і потребує свого розв’язання.
Нова організація навчальної діяльності учнів, яка ґрунтується на запровадженні у навчальний процес сучасних інформаційних технологій, докорінно змінює джерела навчальної інформації, в першу чергу – навчальну книгу.
Сучасний рівень розвитку інформаційно–комунікаційних технологій дозволяє реорганізувати процес навчання і підвищити його ефективність, якість засвоєння навчального матеріалу. Сьогодні, крім традиційних друкованих підручників, у навчально-виховному процесі сучасної школи досить широко використовуються підручники і посібники нового типу, зокрема електронні засоби навчання, навчальний матеріал у яких зберігається, відтворюється і подається з використанням сучасних технічних засобів (комп’ютерної техніки, мультимедійного проектора та сенсорної дошки).
Можливі напрямки, способи, форми і цілі використання засобів навчання нового покоління визначаються з огляду на притаманні їм властивості, суттєво відмінні від властивостей традиційних засобів навчання. Ці відмінності визначаються властивостями комп’ютера як програмно керованого автомату, властивостями сучасних засобів збереження і передавання даних. Зокрема, суттєвим для застосування у навчальному процесі є адаптивність засобів навчання, яка надає учителеві можливість динамічно змінювати форму і темп подання навчального матеріалу в залежності від результатів моніторингу навчального процесу, забезпечення засобами навчання можливості багатомодального подання навчального матеріалу, реалізація баз даних з великим обсягом і швидким доступом тощо.
|